Jak działa kofeina?
9 lipca 2020

Kofeina – jak działa na organizm i w jaki sposób ją trawimy?

By Redakcja

Wiele osób jest miłośnikami kawy, wiele nie wyobraża sobie ani jednego dnia bez tego pysznego płynu. Jednak nie ma ona samych dobrych właściwości, a niesie ze sobą związek, który dla organizmu może być niebezpieczny. Kofeina, bo o niej mowa, jest niezwykle interesująca. Nie tylko chemików.

Jak szybko kofeina wnika do krwi i jak się trawi?

Kofeina to związek, który znajduje się nie tylko w kawie, ale także w herbacie, popularnej coli czy wielu innych produktach spożywczych. Jej zaletą, gdy potrzebujesz pobudzenia, jest to, że działa szybko. Szacuje się, że do krwi przedostaje się w ciągu pięciu minut, a szczyt swojego stężenia osiąga w ciągu niecałej półgodziny. Co ważne jej poziom we krwi nie spada bardzo szybko, bo o połowę przez 4-6 godzin i ¼ o kolejny taki sam przedział. Organizm zużywa kofeinę i czerpie z niej energię, a tylko 1% jest wydalany. To właśnie dlatego trzeba uważać z jej nadmiarem, bo konsekwencje działania kofeiny w naszym organizmie mogą być bardzo różne.

Skutki przedawkowania kofeiny

Skoro nasz organizm wykorzystuje ją do swoich procesów, może to zaburzać jego naturalne działanie. Stąd przyjmuje się, że już niecałe 500 mg kofeiny na dobę, na co składa się około 5 filiżanek kawy, może powodować problemy z koncentracją, drżenie rąk, stany lękowe, znaczne odwodnienie czy wypłukiwanie składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli jednak uda Ci się nie przekroczyć 300 mg kofeiny na dzień, więc poprzestaniesz na tych dwóch, trzech filiżankach, odczujesz poprawę nastroju, spokój, przyjemność oraz większą koncentrację. No i oczywiście więcej energii do działania.

Lecznicza dawka kofeiny

Mimo tego, że picie kawy może szkodzić, to jednak niewielkie dawki pozwalają pozytywnie wpływać na ludzkie ciało, między innymi pobudzać do pracy zarówno umysłowo, jak i fizycznie. Do tego kawa może być używana jako wspomaganie w leczeniu niektórych schorzeń, między innymi astmy czy kataru siennego. Co ciekawe już 32 mg kawy przyspieszają pracę mózgu, zwiększają zdolności umysłowe oraz poprawiają koncentrację i pamięć. Szacuje się, że 200 mg kawy znacząco poprawia sprawność prowadzenia pojazdów.

To wszystko sprawia, że nie warto odstawiać kawy, z myślą tylko o jej negatywnych aspektach. Sprawdź, jaka dawka działa na Ciebie najlepiej, bo może być tak, że już najmniejsze jej miligramy sprawiają, że funkcjonujesz o wiele lepiej, i nie nadużywaj, dzięki czemu zachowasz odpowiedni balans.