orzechy
19 listopada 2020

Orzechy – sprawdź wpływ ich spożywania na zdrowie

By Redakcja

Amatorzy bakalii z pewnością zdają sobie sprawę, że najzdrowszymi produktami z tej kategorii są orzechy. Mimo wysokiej zawartości tłuszczu i kalorii, nadrabiają dużymi ilościami nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin z grupy B. Wśród wielu właściwości, orzechom przypisuje się zmniejszanie ryzyka występowania chorób serca oraz wpływ na poprawę kondycji i wyglądu skóry. Powinno się je wdrożyć do codziennej diety, doskonale wiedzą o tym wegetarianie, którzy doceniają duże ilości białka w orzechach.

Skład orzechów

Z całą pewnością powinno się wybierać orzechy bogate w jak największe ilości składników odżywczych, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Można je jeść w czystej postaci oraz jako dodatek do deserów, czy potraw serwowanych na obiad i kolację. Mimo panującej opinii, że orzechy nie powinny wchodzić w skład diet odchudzających, prawda jest inna. Są wskazane, ale oczywiście ze zdrowym umiarem, na przykład orzechy laskowe i włoskie wpływają na regulowanie metabolizmu. Tym samym blokują gromadzenie się tkanki tłuszczowej w newralgicznych miejscach. Zawdzięczają to oczywiście bogactwu nienasyconych kwasów tłuszczowych, spośród których najważniejszym jest alfa-linolowy.

Wyliczając kolejne zalety orzechów, należy wspomnieć o ich dobroczynnym wpływie na funkcjonowanie mózgu, układu krwionośnego i pokarmowego. Regularne spożywanie orzechów wspomaga także pamięć i koncentrację, które niejednokrotnie są zaburzone u osób starszych. Wprowadzenie orzechów do codziennej diety wiąże się zatem z wieloma korzyściami dla zdrowia w sferze fizycznej i psychicznej.

wszystko o orzechach

Orzechy w codziennej diecie

Z uwagi na wiele odmian i rodzajów orzechów, każdy znajdzie swoje ulubione, bez których nie wyobrazi sobie codziennych posiłków. Wszystkie są źródłem ważnych dla organizmów składników, ale jedne są bardziej zdrowe, inne nieco mniej. W kwestii kaloryczności poszczególne odmiany są niemal identyczne, choć najmniejszą ilość kalorii mają migdały hiszpańskie, największą – pistacje niesolone. W trakcie diety odchudzającej, orzechy można dodawać do jogurtów lub robić z nich muesli z dodatkiem owoców. To doskonała alternatywa dla niezdrowych, słonych przekąsek. Do codziennego jadłospisu warto wprowadzić również sałatki owocowo-laskowe, do której poza orzechami dodaje się dowolne owoce i odrobinę miodu. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem powinna być wyobraźnia, w Internecie można znaleźć wiele ciekawych przepisów.

Poza walorami dietetycznymi, wskazano związek spożywania orzechów z działaniem profilaktycznym na próchnicę. Twarda struktura orzechów pozwala na oczyszczanie przestrzeni między zębami i co za tym idzie zaleganiu kamienia nazębnego. Być może niewiele osób zdaje sobie sprawę z takich właściwości. Korzyścią jest również fakt możliwości długiego przechowywania orzechów w jednym miejscu, będą nadawały się do spożycia. Powinno się nimi zastępować wszelkie elementy niezdrowej żywności, w tym słodycze i fast foody. Orzechy znacznie przewyższają je pod względem walorów smakowych i zawartości składników odżywczych.